Młody jęczmień i jego właściwości

opaska do biegania
Specjalna oferta dla biegaczy!
21 lipca 2015
okulary przeciwsłoneczne damskie ray ban
Modne okulary przeciwsłoneczne
23 lipca 2015

Młody jęczmień i jego właściwości

Jęczmień

Młody jęczmień to cieszący się ostatnio ogromną popularnością suplement diety uzyskiwany z zielonych pędów jęczmienia zwyczajnego (stąd nazwy „zielony jęczmień” albo „trawa jęczmienna”). Jest to ten sam jęczmień, który rośnie na wielu polskich polach, z tą różnicą, że w dobrych sklepach ze zdrową żywnością dostaniemy go w wersji zdrowszej, bo wolnej od sztucznych nawozów, które stosują rolnicy.

Jakkolwiek niektóre reklamy młodego jęczmienia mocno przesadzają z zachwytami nad jego dobroczynnymi właściwościami, trzeba przyznać, że jak na roślinę zupełnie pospolitą i dobrze znaną człowiekowi od tysięcy lat, ilość zawartych w nim prozdrowotnych substancji robi wrażenie. W młodym jęczmieniu znajdziemy bowiem bardzo duże ilości witaminy C (więcej niż w soku pomarańczowym) oraz beta-karotenu (więcej niż w marchewce), witaminy B1, B2, B6, B12, E, spore ilości wapnia, magnezu, cynku, manganu, krzemu, potasu i żelaza, a także wspomagający trawienie błonnik.

Młody jęczmień zawiera aminokwasy i minerały, które sprzyjają poprawie ludzkiego zdrowia na wiele różnych sposobów: odkwaszają organizm, zmniejszają ryzyko wystąpienia cukrzycy i nowotworów, mają działanie przeciwzapalne, korzystnie wpływają na cerę i układ krwionośny (m. in. zapobiegając anemii oraz zmniejszając ilość cholesterolu we krwi). Zawarty w suplemencie błonnik zwiększa uczucie sytości, usprawnia perystaltykę jelit i opóźnia opróżnianie się żołądka, wspomagając tym samym walkę z nadwagą.

Mając na uwadze te wszystkie fakty, nie powinniśmy ulegać nachalnym reklamom wmawiającym nam, że jeden, nawet najbardziej naturalny suplement diety rozwiąże wszystkie nasze problemy zdrowotne. Systematyczne przyjmowanie młodego jęczmienia jak najbardziej ma sens, ale pod warunkiem, że jest ono elementem zdrowego trybu życia, na który składa się także właściwie zbilansowana dieta oraz regularny wysiłek fizyczny. Poleganie wyłącznie na suplementach to droga donikąd.

W dobrych sklepach ze zdrową żywnością (tzw. superfoods) dostaniemy młody jęczmień pod postacią tabletek bądź sproszkowanego suszu. Ten drugi przyjmujemy pod postacią roztworu wodnego, przy czym nie powinniśmy go rozpuszczać w gorącej wodzie, ponieważ ta może doprowadzić do utlenienia cennych substancji odżywczych. Ze względu na smak preparatu można go łączyć z owocami i jogurtami, przygotowując pożywne koktajle. Podczas zakupu warto także zwrócić uwagę na sposób uzyskania suplementu z jęczmienia. Na ogół uzyskuje się go poprzez suszenie zamrożonych lub podgrzewanych liści. Ta pierwsza metoda jest bardziej korzystna, ponieważ nie prowadzi do utraty ważnych mikroelementów.

Specjaliści zalecają regularne spożywanie preparatów z młodym jęczmieniem diabetykom, osobom na diecie odchudzającej, anemikom i rekonwalescentom szpitalnym, a także osobom z chorobami układu krążenia. Można go oczywiście przyjmować także profilaktycznie. Zalecana dawka to 2 szklanki dziennie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Blue Captcha Image
Refresh

*